Bounce Rate و سئو ، قسمت دوم
- نویسنده : webelizer در دسته بندی طراحی سایت
- بدون نظر و 2,074 بازدید
- ۹۳/۱۰/۰۸
- باونس ریت چیست؟ , رابطه سئو و bounce rate
در قسمت قبلی که از اینجا می توانید مطالعه نمائید، مقدماتی در مورد بانس ریت ارائه گردید. در ادامه، مابقی مقاله ای که به تازگی در وبلاگ الگانت تمز منتشر گردیده است را خدمت تان ارئه خواهیم کرد…
برای مطالعه میزان Bounce Rate از کجا شروع کنیم؟
برای شروع و مطالعه، شما در ابتدا باید برنامهای نظیر Google Analytic را، برای کنترل میزان ترافیک (رفت و آمد) به درستی نصب کرده باشید. بیشتر مردم، برای مطالعه میزان ترافیک سایت خود، با این برنامه آشنا هستند اما برای افراد تازهکار این برنامه میتواند کمی گیجکننده باشد.
اگر نیاز به اطلاعاتی راجب به نصب و راهاندازی این برنامه بر روی وبسایت دارید، میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:
قبل از اینکه گوگل بتواند میزان Bounce Rate را نشان دهد، کمی زمان خواهد برد، زیرا نیاز دارد تمامی اطلاعات ورود و خروج و … را جمعآوری و جمعبندی کند. بعد از گذشت حدود 1 هفته، شما کم کم شاهد اطلاعاتی خواهید بود که گوگل جمعآوری کرده و در اختیار شما قرار میدهد.
در پنل اصلی برنامه Google Analytic خود، شما شاهد چیزی شبیه به عکس زیر خواهید بود:
هر یک از بخشهای سمت چپی، آماری است از میزانی که گوگل در حال بازدید و جمع آوری اطلاعات است. بخش سمت راست و پایین، همانطور که از نامش پیداست، میزان Bounce Rate شما در طی یک ماه را نشان میدهد که البته اطلاعات بیشتری از اینکه این اعداد چگونه محاسبه میشوند، در اختیار نیست.
برای آشنایی کامل با محیط کابری و پنل برنامه از لینک زیر استفاده کنید:
لینک بالا به شما آموزش خواهد داد که چگونه رفتار و مواردی که بازدیدکنندگان برروی آنها کلیک میکنند و خواستار هستند را مطالعه کنید، تا نیرو و زمان خود را بر روی آنها بیشتر کنید.
سوال اصلی، آیا Bounce Rate بالا، همیشه بد است؟
احتمالا قبل از اینکه ادامه مطلب را بخوانید این جواب را نسبت به سوال خواهید داد که، بله، Bounce Rate بالا خیلی بد و مشکلال ساز و وحشتناک است! در حقیقت جواب این نیست و Bounce Rate بالا همیشه آنگونه که اکثرا فکر میکنند، وحشتناک نیست.
اینجا چندین نمونه از Bounce Rate های بسیار بالا را داریم که گوگل آنها را در دسته معمولی و Normal دستهبندی کرده است و این میزان BR را برای آنها بسیار معمولی توصیف میکند:
- Landing Page | متوسط BR برابر است با 70 تا 90 درصد
- Blog ها |متوسط BR برابر است با 70 تا 98 درصد!
- سایتهای نگهدارنده محتوا | 40 تا 60 درصد
همانگونه که خودتان هم متوجه شدید، مسئله عجیب میزان BR بسیار بالای بلاگهاست که البته از نظر نگارنده، با اینکه این میزان بسیار بسیار بالاست، اما قابل درک است. دلیل این امر استفاده بسیار زیاد بلاگها از تبلیغات و لینکهای خارجی است که در اکثر مواقع، حواس بازدیدکننده را پرت کرده و آنها را به سایتهای دیگری انتقال میدهند که نتیجه این رفتار، بالا رفتن میزان BR است.
راههایی برای پایین آوردن میزان Bounce Rate
اگر شما به دنبال راهی برای پایین آوردن میزان BR و بالا بردن بازدید وبسایت خود هستید، باید بگویم تا حدودی خیالتان راحت باشد، چون میتوان این کار را عملی کرد. بعد از مطالعه دقیق BR و ترافیک سایت خود، وقت عمل کردن است که کارهایی را برای بازدیدکنندگان و سایت انجام دهید.
سرعت بارگذاری وبسایت خود را بررسی کنید
سرعت بارگذاری، ارتباط مستقیم با میزان بازدید و Bounce Rate دارد. اگر سرعت بارگذاری وبسایت شما پایین باشد، بازدیدکننده خیلی زود خسته شده و قبل از بالا آمدن کامل صفحه، آن را خواهد بست؛ و باید بگویم که درست حدس زدهاید، این هم یک Bounce Rate محسوب میشود. میتوانید از سایتهایی نظیر GT Metrix، برای چک کردن سرعت بارگذاری استفاده کنید. با استفاده از نتایج بدست آمده از این سایت میتوانید مشکلات بارگذاری صفحه خود را مطالعه کنید و اینکه کجاها و چه کارهایی میتوان برای برطرف کردن آنها استفاده کرد. اگر تاکنون از Cache و پلاگینهای بهینه سازی عکس استفاده نکردهاید، نصب آنها برروی وبسایت به میزان قابل توجهی سرعت بارگذاری را افزایش خواهد داد. در لینکهای زیر میتوانید اطلاعاتی راجب به آنها پیدا کنید:
- The Best WordPress Cache Plugins and How To Use Them
- 10 Best Image Optimization Plugins to Speed Up your WordPress Site
طراحی و حالتهای نوشتاری سایت خود را آنالیز کنید
از موارد دیگری که BR را افزایش میدهد، طراحی وبسایت و نوشتاریهای آن است. اکنون در این دوره و زمانه، از پیرترین افراد تا جوانترین آنها، از یک گوشی موبایل برای وبگردی استفاده میکنند. با این حساب، سایتی که بتواند خود را با صفحه نمایشهای کوچک و در حالت کلی، حالت موبایل، سازگار کند بسیار مهم است. به همین علت سریعتر برای این کار اقدام کنید و یا اگر خودتان سررشته کافی ندارید، از کس دیگری کمک بگیرید و یا با استفاده از پلاگینهای موبایل موجود، سایت خود را با گوشیهای موبایل مطابقت دهید.
همچنین ظاهر درهم ریخته، قدیمی و طراحی بد، به راحتی بازدیدکننده را از سایت فراری خواهد داد. سعی کنید از طراحیهای روز رنگهای مختلف، برای ایجاد ظاهری زیبا و شیک استفاده کنید.
حالا میرسیم به حالت نوشتاری. همیشه به یاد داشته باشید که ” کمتر، بیشترین است”. از آنجایی که شما بازدیدکنندگانی غیر از کامپیوترهای شخصی دارید (موبایل)، پاراگرافهای بسیار طولانی منجر به خستگی چشم و درهم شدن آنهای بر روی صفحات موبایل شود. پس به یاد داشته باشید تا از پاراگرافها و جملات کوتاهتر برای راحتی همه استفاده کنید.
پاراگرافهای کوتاه، استفاده از نقطههای سیاه (Bullet points)، لینکهای داخل نوشته، استفاده از عکسهای با سایز استاندارد و کم حجم، همگی به شما کمک خواهند کرد تا نظر بیننده را جذب کنید و آنها را مجاب به گردشگری در سایت خود بنمایید.
عنوانها، تگها، تیترها، توضیحات و کلیدواژههای مطالب خود را بررسی کنید
یکی از دلایلی که میتواند بر BR شما تاثیرگذار باشد، این است که احتمال دارد شما افراد اشتباهیای را به سایت خود میکشید.
بسیاری از بلاگرها، از تیترها و کلیدواژههای پرطرفدار و مشهور برای کشیدن افراد به وبلاگ خود و بالا بردن آمار بازدید و کلیک، استفاده میکنند. استفاده از چنین روشی به شهرت سایت شما لطمه زده و افرادی که بعد از وارد شدن متوجه توخالی بودن قضیه میشوند، سریعا سایت را ترک خواهند کرد. سعی نکنید از کلیدواژههای اضافی و بیربط به مطالب خود، استفاده کنید. همانطور که بالاتر گفته شد، به یاد داشته باشید که “کمتر، بیشترین است”.
شما میتوانید از توضیحات متا (Meta Description) برای مطالب و سایت خود استفاده کنید. این کار باعث خواهد شد که افراد حتی قبل از اینکه روی لینک شما کلیک کنند (مثلا در گوگل)، توضیحاتی در مورد محتوای آن را بخوانند و اگر مطلب مورد نظر آنها را در سایت شما نبود، اصلا وارد نشوند. درست است که احتمال دارد خیلیها با این توضیحات به سایت وارد نشوند، اما توجه کنید که قرار نیست تمامی ماهیهای داخل دریا را یکجا شکار کنید. افرادی هستند که دقیقا به دنبال توضیحات شما هستند و در زمان خاص خود، به سایت شما سرخواهند زد و این این امر در دراز مدت خود را نشان خواهد داد.
محتویات بهتری بسازید
این مورد نیاز به توضیح خاصی ندارد. محتویات یک وبسایت، حکم طلا برای آن وبسایت را دارند. اگر محتویات به اندازه کافی مورد قبول نباشند، افراد بازدید کننده رفته رفته کمتر خواهند شد. اگر احساس میکنید سایت شما از بخش محتوا رنج میکشد، با آرامش کامل و صرف وقت کافی، این محتوا را بهتر کنید. دقت کنید که سرسری نوشتن و کمیت مطالب اصلا مهم نیستند. این کیفیت مطالب و میزان اطلاع رسانی است که بیننده را به خود مجذوب خواهد کرد. به یاد داشته باشید که شما برای بازدیدکنندگان خود مطلب و اطلاعات تهیه میکنید، نه فقط برای شناخته شدن در گوگل!
مطالب مشابه را در انتهای مطلب خود بگذارید
مطالب مشابه در انتهای هر مطلب (اگر مطلب مورد قبول واقع شده و خواننده آن را تا انتها بخواند)، خواننده را اتوماتیک به صفحه بعدی و مطلب بعدی هدایت خواهد کرد. این کار باعث میشود بازدیدکننده از طریق این لینکها در سایت چرخ بزند و طبیعتا میزان Bounce Rate را کمتر کند.
میتوانید از پلاگینهایی نظیر Jetpack برای این کار استفاده کنید.
استفاده از ابزارها و تاکتیکها
راههای دیگری برای درگیر کردن بیننده نیز هستند که آنها را درگیر سایت خواهد کرد.
Calls-To-Action اصطلاحی است که از آنها در نوشتههای خود، به منظور جهت دهی به خواننده برای بازدید از دیگر بخشهای سایت استفاده میشود. اما نباید این کار را بیش از حد انجام دهید. استفاده بیش از حد از CTA ها و Pop-up ها (باز شدن پنجرههای ناگهانی در سایت) باعث رنجانده شدن خواننده و در نتیجه ترک وبسایت خواهد شد. سادگی همیشه حرف اول را میزند و سعی کنید همه چیز را ساده و سرراست نگاه دارید.
اگر این راهها هم جواب ندادند، از مسیر دیگری وارد شوید!
میتوانید در ابتدای ورود به سایت، از pop-upهای خوشآمد گویی استفاده کنید که بازدیدکننده را به مسیر مورد نظر راهنمایی کرده و میزان BR را پایین نگاه دارید. یا میتوانید از pop-up های خبری و عضویت استفاده کنید تا بازدیدکننده را بعدا از طریق ایمیل و … درگیر سایت نگاه دارید.
لینکهای خارجی را در یک برگه (Tab) جدید باز کنید
یکی از راههایی که بازدیدکننده را از سایت شما خارج نمیکند، استفاده از باز شدن لینکهای خارجی (مثل تبلیغات) در یک برگه جدید در مرورگر شماست. بدین صورت لینک موردنظر در یک برگه جدید بارگذاری میشودو بازدید کننده را از سایت شما خارج نکرده و سایت شما در برگه قبلی همچنان باز میماند. با این حساب کاربر سایت شما را از یاد نمیبرد و احتمال بازگشت به و گشت و گذار در سایت را را افزایش دادهاید.
جمعبندی
Bounce Rate آمار مهمی است که باید به آن توجه شود. وقتگذاری و برطرف کردن آن، تنها یکی از کارهایی که صاحبین سایتها و وبلاگها باید انجام دهند، اما اهمیت آن بالاست و باید آن را همیشه در نظر داشت. همچنین صاحبین نباید خود را بصورت همزمان درگیر برطرف کردن جایجای این مشکلات کنند، بلکه با صرف وقت کافی و حوصله، به دنبال خواستههای بازدید کنندگان خود باشند تا با اطلاع کامل از نحوه بازدید، با مشکلات مقابله کنند. اگر با ایجاد تغییراتی متوجه نظر مثبت بازدیدکنندگان شدید، پس شما در راه درستی قدم گذاشتهاید و باید آن را ادامه دهید.
………..
باونس ریت چیست؟
چرا باید به شاخص BR توجه کنیم؟
بانس ریت و سئوی سایت